Half miljoen liter #KalfbijKoe melk verkocht

26.05.2023

Vandaag, 1 juni ging de Maand van het Kalf van start, een maand vol aandacht voor zuivel van boerderijen waar de kalveren bij hun moeder mogen drinken. Boeren, winkels en NGO’s werken hierin samen. Kalf bij Koe heeft het afgelopen jaar een grote vlucht gemaakt: sinds oktober 2022 is #kalfbijkoe zuivel voor het eerst landelijk te koop in de supermarkt en biospeciaalzaken. In de kalverwei van biodynamisch melkveehouder Gerard Keurentjes in Rutten brachten Zuiver Zuivel, Stichting Demeter, Odin Foodcoop, boer Gerard en Caring Farmers een toast op de doorbraak: dit jaar schiet de verkoop door de miljoen liter heen! 

  • Edwin Crombags van Zuiver Zuivel: sinds we kalfbijkoe melk hebben geïntroduceerd, is de verkoop met 10% gestegen terwijl deze landelijk juist sterk afneemt. Dat geeft wel aan dat de consument er klaar voor is. 
  • Janina van der Drift van Kalverliefde: ik dronk wel melk, maar wilde niets weten van het lot van kalfjes. Dat vond ik hypocriet en ik ben aan de slag gegaan. Voor veel supermarkten was dit een grote brug te ver, maar Albert Heijn stapte gelijk in. Ik ben trots dat er inmiddels een vierde boer heeft kunnen omschakelen en kalveren een beter leven kan geven. 
  • Bert van Ruitenbeek van Stichting Demeter: de biodynamische landbouw is een holistisch systeem waar boer, natuur en dier samenwerken. Wij willen voortouw nemen in kalfbijkoe en zullen de controles gaan uitvoeren voor ZuiverZuivel en Kalverliefde zodat de consument weet wat hij krijgt. 
  • Merle Koopmans van Foodcoop Odin: We zijn trots dat we de boeren die al jarenlang pionieren met kalveren bij de koe nu ook kunnen belonen en waarderen voor hun pionierswerk. Hoe meer consumenten hiervoor kiezen, hoe meer boeren kunnen schakelen. 
  • Caring Farmers: We hopen met de Maand van het Kalf en deze mooie verkoopcijfers meer boeren te inspireren om te starten met kalfbijkoe. 
  • Boer Gerard: ik hou nu 14 jaar de kalfjes bij de koe, en voor mij is dat slechts onderdeel van een natuurinclusief systeem. Graag zou ik álle kalveren bij de koe houden en ook kalfbijkoe vlees in de supermarkt zien. Maar die markt bestaat nog niet. 

Maar er is veel meer werk te doen, nog steeds houden slechts 25 van de 15.000 melkveehouders kalveren langere tijd bij de koe. Met de vernieuwde Wet Dieren lijkt grote verandering op komst, want als alle dieren hun natuurlijk gedrag moeten mogen vertonen, betekent dat voor koeien dat ze zogen en grazen. De kennis omtrent het kalfjes bij de koe houden is nagenoeg verdwenen. In de maand juni is er veel aandacht voor kennisuitwisseling tussen boeren en voor het voorlichten van de consument met een radio en tv campagne en Open Dagen in het hele land.

Juni, Maand van het Kalf

De Maand van het Kalf is een initiatief van Caring Farmers en een samenwerking tussen de biologische winkelketens Ekoplaza en Odin, Zuiver Zuivel, Kalver-Liefde, stichting Demeter, verschillende dierenwelzijnsorganisaties en natuurlijk de melkveehouders. Dankzij crowdfunding zal de #kalfbijkoe commercial op tv en radio worden uitgezonden met de boodschap dat kalfbijkoe zuivel nu in  het hele land te koop is. Vanaf 2 juni zijn er verspreid door het land 9 open middagen voor consumenten. Zeven boeren organiseren een ochtend voor melkveehouders die interesse hebben om meer te horen. Bij Odin en Ekoplaza hangen de hele maand posters. Odin organiseert daarnaast nog verschillende activiteiten rondom het thema en er zijn aanbiedingen van de ‘kalf-bij-koe-boeren’. Diverse dierenwelzijnsorganisaties ondersteunen de campagne en Wakker Dier start een verkiezing voor de beste boerderij met kalfjes bij de koe. Ook zijn er webinars en zal er iedere dag aandacht zijn op social media. Kijk op www.kalfjesbijdekoe.nl/maandvanhetkalf

Meer over campagne Kalfjes bij de Koe
De meeste kalfjes in Nederland worden direct bij de moeder weggehaald en worden vetgemest in de kalverhouderij waarna ze als kalfsvlees worden geëxporteerd. Nederlanders eten weinig kalfsvlees en velen van hen zijn zich niet bewust dat zuivel en kalfjes onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. Bij boeren is de kennis om kalveren bij de koe te houden nagenoeg verdwenen. De campagne Kalfjes bij de Koe is een campagne van Caring Farmers op initiatief van twee melkveehouders en wordt ondersteund door het ministerie van LNV, Reroot the Dutch Foodsystem en het Animal Welfare Fund. De website is een transitietool voor boer en burgers om samen te werken aan meer kalfjes bij de koe: de website helpt burgers om kalf-bij-koe zuivel te kopen waardoor de boerderijen verder kunnen ontwikkelen. Aan de andere kant verzamelt de website de praktische ervaringen van boeren zodat andere boeren kunnen omschakelen en het welzijn van kalf en moederkoe verbetert. 

Verkooppunten kalfbijkoe zuivel:
Caring Farmers verstaat onder Kalf bij Koe zuivel, de zuivel van boerderijen die minimaal 8 weken een aanzienlijk deel van de kalfjes (de vaarskalfjes die op het bedrijf blijven) voor 8 weken bij de moeder laten drinken. Vanaf dat moment kunnen de kalveren leven van gras. Iedere boer doet het net anders, maar één ding hebben ze gemeen: ze zien kalf bij koe als onderdeel van een natuurlijke bedrijfsvoering met gezonde bodems en veel weidegang en biodiversiteit.

Kalf bij Koe zuivel was tot voor kort enkel te koop bij boerderijwinkels, markten en enkele speciaalzaken. Maar sinds oktober is kalf bij koe zuivel in het hele land te koop: Zuiver Zuivel melk bij alle biologische winkels en Kalver-Liefde melk bij 288 Albert Heijn filialen. Ook ligt er kalfbijkoe kaas bij alle Odin winkels en #kalfbijkoe ijs bij Ekoplaza en Odin. Alle verkooppunten zijn hier te vinden:
https://kalfjesbijdekoe.nl/voor-consumenten/verkooppunten/