De volgende mijlpaal voor kalfvriendelijke zuivel: Jumbo introduceert Kalverliefde-melk
Jumbo introduceert vanaf vandaag Kalverliefde-melk in haar supermarkten. Deze zuivellijn van start-up Kalverliefde, opgericht door Janina van der Drift, biedt biologische melk en yoghurt van speciale Kalverliefde-zuivelboerderijen, waar de kalfjes na hun geboorte langer bij de koe mogen blijven. De producten zijn herkenbaar aan hun vrolijke roze pakken. De stap van Jumbo markeert een belangrijke mijlpaal in de verschuiving naar diervriendelijke zuivel. Steeds meer consumenten eisen producten die het dierenwelzijn respecteren, en Jumbo neemt hierin haar verantwoordelijkheid door Kalverliefde op te nemen in haar assortiment. Hiermee is Kalverliefde zuivel nu bij de drie grootste supermarkten van Nederland verkrijgbaar.
Twee jaar geleden introduceerde Kalverliefde als eerste ter wereld melk in de supermarkt, waarbij de kalfjes langer bij de koe mogen blijven. De Kalverliefde boeren ontvangen een hogere prijs voor hun melk, die het voor hen mogelijk maakt om het kalfje bij de koe te houden. Een kalfje dat bij de koe mag blijven drinkt namelijk zo’n 1.000 liter melk. De bonus compenseert de boer voor deze lagere melkopbrengst. “Dankzij Jumbo en alle zuivelliefhebbers die wij via hen bereiken, kunnen wij weer een nieuwe boer laten omschakelen naar onze kalf-bij-koe-werkwijze. Nog meer blije koeien en kalfjes dus. Dat is het bewijs dat onze missie werkt,” aldus Janina van der Drift.
Albert Heijn was de eerste supermarkt die Kalverliefde-melk lanceerde, aanvankelijk in 250 vestigingen, gevolgd door koffieketen Lebkov, die volledig overstapte op Kalverliefde-melk. Inmiddels is het aantal verkooppunten van Albert Heijn uitgebreid naar 500 filialen en heeft ook Plus Kalverliefde omarmd.
Met de toetreding van Jumbo groeit de beschikbaarheid van deze kalfvriendelijke zuivel nog verder, wat aantoont dat steeds meer bedrijven en consumenten het belang van dierenwelzijn erkennen. “Deze samenwerking laat zien dat de markt klaar is voor producten die naast duurzaamheid ook écht een verschil maken voor de dieren zelf,” aldus Janina van der Drift. “We verwachten dit jaar een miljoen liter Kalverliefde-melk te verkopen. Voor mij laat dit zien dat de roze revolutie niet meer te stoppen is. Ik ben ontzettend trots op alle zuivelliefhebbers die bewust helpen om dit verschil te maken.”
Over Kalverliefde
Om melk te kunnen geven krijgt een koe ieder jaar een kalfje. Dat kalfje wordt na de geboorte vrijwel meteen van haar gescheiden. Kalverliefde is biologische zuivel van koeien die hun kalfje wél bij zich mogen houden. Hoewel dit betekent dat er voor de boer minder melk overblijft om te verkopen, maken we van wat er overblijft heerlijke biologische melk en yoghurt. Gelukkig sluiten steeds meer boeren zich aan bij Kalverliefde. Kalverliefde is een initiatief van Janina van der Drift.